Fulbright ETA Program

Nederlandse scholen kunnen deelnemen aan het wereldwijde Fulbright English Teaching Assistant (ETA) Program. English Teaching Assistants leveren gedurende het schooljaar een bijdrage aan de ontwikkeling van de Engelse taalvaardigheid van leerlingen en voegen een interculturele dimensie toe aan het onderwijs. Alle English Teaching Assistants zijn native speakers, recent afgestudeerd aan een Amerikaanse topuniversiteit en hebben een passie voor onderwijs.

 

Over de English Teaching Assistants

  • Een ETA kan 20-24 uur per week worden ingezet voor één of meerdere groepen en werkt daarnaast aan het plannen van lessen in de eigen tijd.
  • Alle ETAs zijn universitair geschoold en kunnen naast het geven van Engelse taallessen assisteren bij lessen binnen hun eigen vakgebied (bijvoorbeeld: STEM, muziek of sport) of het creëren van curriculum voor Engelse vakken op school.
  • De ETA is een culturele ambassadeur; de ETA heeft bewust voor het Nederlandse onderwijs gekozen en vertelt leerlingen graag meer over de Amerikaanse cultuur.
  • Sinds de start van het programma in 2017 hebben scholen uit het basis- en voortgezet onderwijs (TT0), mbo- en hbo instellingen een ETA in de klas gehad.
  • Een ETA wordt op school begeleid door een mentor. Daarnaast worden de ETA en mentor begeleid door Fulbright Commission the Netherlands.
  • Na afloop van het programma gaan ETA’s veelal lesgeven op scholen in Amerika of kiezen zij voor een vervolgstudie op het gebied van onderwijs of onderwijsbeleid.

 

Hoe geef ik mijn school op?

Scholen kunnen zich vanaf november aanmelden via het aanmeldformulier op de website. Op dit moment is de aanmeldingsronde nog niet geopend. Het is wel mogelijk om via onderstaand formulier een bericht te ontvangen wanneer het mogelijk is om je aan te melden voor het programma.

Heeft u vragen over het programma of over de aanmelding? Stuur dan een mail naar de programma Manager: Melanie Strating, m.strating@fulbright.nl

 

Hoe selecteren we een ETA?

Elk jaar komt er een grote hoeveelheid aanvragen binnen bij het Institute of International Education (IIE), onze partners in New York. Vanwege de grote hoeveelheid aanmeldingen kan per kandidaat kritisch gekeken worden naar zaken als: motivatie, kennis, studierichting en onderwijservaring.

Eind januari ontvangt Fulbright Commission the Netherlands van IIE een selectie semi-finalist kandidaten. Vervolgens selecteren wij uit deze lijst met gekwalificeerde kandidaten een aantal ETA’s die goed aansluiten op het profiel van de deelnemende scholen in Nederland. Deze informatie halen wij uit de aanmelding van scholen.

In februari worden scholen uitgenodigd op ons kantoor in Amsterdam. Hier krijgt u een aantal aanmeldingen te lezen. De selectie van een ETA gaat in goed overleg. Wij vinden het belangrijk dat de ETA niet alleen deskundig is, maar ook goed in het team past.

Nadat de kandidaten geselecteerd zijn, bereidt Fulbright commission the Netherlands de ETAs voor op hun vertrek.

 

Hoeveel kost deelname aan dit programma?

  • Hele plaatsing: €16,000 per ETA, per school.

Dit wil zeggen dat de school 10 maanden lang beschikking over een ETA heeft. De ETA kan 20-24 uur per week worden ingezet als onderwijsassistent.

  • Halve plaatsing: €10,000 per ETA, per school.

Dit wil zeggen dat twee scholen één ETA ‘delen’. Elke school betaalt €10,000 en heeft 10 maanden lang halve beschikking over een ETA. De ETA kan 10-12 uur per week worden ingezet, voor een totaal aantal uren van 20-24 in het klaslokaal. Als u voor deze optie kiest is het de verantwoordelijkheid van de school om een tweede school in de buurt te werven waarmee de plaatsing van de ETA kan worden gedeeld.

 

Ervaringen van ETA’s

Lees hieronder over de ervaringen van eerdere ETAs in Nederland.

Ally, English Teaching Assistant in Monnickendam in 2020

Participating in the Fulbright Program is an experience I would never change. In fact, as an elementary teacher I often reflect back on how opportune it was to be placed in a primary host school. My placement provided me a professionally enriching experience, while at the same time allowed me to broaden my horizons, uncover personal strengths, and discover beautiful friendships.

I had many positive and memorable experiences as I worked with young students individually and in small groups throughout the year. This allowed us to learn about each other and ourselves through new cultures and contexts, helping me gain insight about their personal aspirations to truly build a relationship with all students.

In addition, I was able to provide unique support and build up their confidence in the English language and understanding of the American Culture. While I taught my students English, they taught me valuable skills such as determination, adaptability, and grit. I will never forget the mornings spent with students desiring extra time to practice their English or their eagerness to stick by my side and be a translator when needed. Their willingness to accept me so easily into their school continues to warm my heart and motivates me today as I continue my teaching career in the US.

My coworkers demonstrated empathy, the importance of purposeful collaboration, and were always there for guidance and support in and out of the classroom. My Fulbright experience is something that I still carry with me, and the happiness I felt as a result of such a positive outcome will remain in my heart forever.

Kaitlin, English Teaching Assistant in Almere in 2019

As my students went on stage and presented their speeches in a school auditorium in Haarlem, I sat in the audience filled with nervous excitement. My second year student gave a witty speech about speeches and my third year student shared a reflective talk about the little things in life. These were their thoughtful responses to the subject of this year’s Junior Speaking Contest, “What makes the world go ‘round?” This is a speech contest for second and third year pupils of bilingual schools in the Netherlands. Not only do the young Dutch students have to write an essay in English, they have to present that composition to an audience and answer impromptu questions from a panel in English as well. That’s brave.

I had the pleasure of working with and preparing two students from OSG Meergronden for the regional round in March. I assisted the English teachers in selecting the two students that would enter the competition and then worked closely with those individuals throughout the Autumn and Winter. The students and I had the freedom and flexibility to develop our own schedules and goals. We progressed from discussing themes and inspiration to playing with organization to editing and selecting vocabulary and, finally, to public speaking and pronunciation. I also presented them with possible panel questions and encouraged the students to think more deeply about their topics in the context of the larger world. In the end, the students crafted impressive two and a half to three minute speeches.

During the competition, I sat in the audience with the students’ teacher and families; I was part of the cheer squad! All participants were judged by a panel on specific criteria: link to theme, content/ structure, language and delivery, contact with audience, originality, handling of questions and time management. My favorite moments were greeting my students with a wide smile and positive attitude before the event, calming their nerves and congratulating them on their achievements afterward. During the short breaks, we cracked jokes and laughed while munching on classic Dutch treats, such as stroopwafels and apple pastries.

In reflection, this was such a positive and memorable experience from my time teaching as a Fulbright English Teaching Assistant. I had the opportunity to work individually with students, learn about their personal aspirations, broaden their skill sets and help them through a challenging task. They improved right before my very eyes and I was so impressed by their courage. It takes grit to write and present a speech on a weighty topic in your second or third language. With my background as an English-speaking American, a scholar and a teacher, I was able to build-up their confidence and provide unique support. The joy that I felt as a result of such a positive outcome will stay with me forever!

Contact

  • Heeft u vragen of wilt u bericht ontvangen wanneer de registratie voor het ETA programma geopend is? Vul het onderstaande formulier in en wij nemen contact met u op.