Classroom Visit Program: Amerikaan in de klas

Jaarlijks komen er Amerikaanse studenten met een Fulbright beurs naar Nederland. Studenten doen een volledige masteropleiding, onderzoek voor hun PhD of staan voor de klas op Nederlandse scholen. Deze groep studenten deelt graag hun ervaringen aan iedereen in het basis- en middelbaar onderwijs in Nederland. ‘Amerikaan in de klas’ maakt dit mogelijk: wanneer u uw school opgeeft via onderstaand formulier, zal een van de Fulbrighters een bezoek brengen.

Waarom een ‘Amerikaan in de klas’

Al sinds 1949 zorgen academische uitwisselingsprogramma’s er voor dat Amerikanen en Nederlanders elkaars land en cultuur beter leren kennen. Wij noemen dit het creëren van wederzijds begrip, naar de missie van Senator J. William Fulbright. Natuurlijk zijn er veel meer manieren om dit doel te bereiken dan enkel via het hoger onderwijs. Fulbrighters brengen graag een bezoek aan basis- en middelbare scholen en kunnen op heel veel unieke manieren een leerzame toevoeging zijn aan uw lesprogramma:

 

  • Fulbrighters presenteren over hun eigen onderzoek. Denk aan een geschiedenis student die wat komt vertellen over een onderwerp dat verband houdt met de Nederlandse of Amerikaanse geschiedenis of een geneeskunde student die tijdens biologie presenteert over een relevant onderwerp.
  • Fulbrighters gaan in gesprek met uw klas en wisselen (culturele) ervaringen uit
  • Fulbrighters leveren een bijdrage aan de Engelse spreek- en luistervaardigheid
  • Fulbrighters kunnen tijdens verkiezingen meer inzicht geven in de Amerikaanse politiek

 

De mogelijkheden zijn eindeloos en u bent vrij om het bezoek zelf vorm te geven.

 

Hoe krijg ik een ‘Amerikaan in de klas’

Vul onderstaand formulier in, dan gaan wij voor u aan de slag! Wij vragen u om een korte motivatie te schrijven, waarom u een ‘Amerikaan in de klas’ wilt. Leg hier in duidelijk uit:

 

  • Wat het doel van de ‘classroom visit is’
  • Welke (gespreks)onderwerpen belangrijk zijn
  • Wat de leeftijd van de leerlingen is
  • Wat het adres van uw school is
  • Wanneer u graag een ‘Amerikaan in de klas’ wil

 

Nadat wij uw aanvraag ontvangen hebben, zullen wij contact opnemen en u koppelen aan een van onze Fulbright studenten, onderzoekers of leraren. Deelname is gratis, de Fulbright Commission verzorgt de reiskosten van de studenten.

 

Heeft u verder nog vragen, neem dan contact op met Melanie Strating: m.strating@fulbright.nl

Ervaringen van deelnemers

Benieuwd naar de ervaringen van Fulbrighters? Lees hieronder een verslag van een recent bezoek in de klas.

 

Samuel Chen, Julia Jung & Catherine Knox

How would you explain America’s upcoming election in fifty minutes or less? Could you do it across a language barrier, across a cultural barrier, in a country accustomed to over a dozen political parties, instead of just two? Doing so would require a kind of Rosetta Stone: something to translate not just the words electoral college and absentee ballot, but also their implications, what they might mean for Americans and Europeans alike.

My fellow Fulbrighters Julia Jung (Utrecht University), Catherine Knox (Vrije Universiteit Amsterdam) and I tried our hands at translation last month. Set to teach a short class on the U.S. election system at Dorenweerd College in Gelderland, we tried to create a lesson plan that would encourage a more nuanced understanding of the imminent vote. We included definitions for the relevant vocabulary – nationalism, political platform, etc. – and activities to help illustrate the “winner takes all” logic of electoral points. But we were writing for an invisible audience, with no way of knowing how the lesson would be received, or if it would be understood.

Arriving at the school, we received encouragement. The space itself seemed reassuring – set back on a tree-studded hill, the high school was open, bright, filled with the same type of nervous energy we remember from our own teenage years. Inside, the teachers who had answered our late-night emails and deciphered COVID regulations to bring us in all assured us that the students were excited and receptive. The students themselves – somehow already taller than us at just fifteen – took their seats respectfully, listened closely, participated tentatively. As the lesson marched along, we loosened, seeing that the words were being absorbed. But the concepts? Did they translate? We couldn’t know until the final minutes of the class, the time when we asked “Any questions?” and waited, nervously, for signs of comprehension.

In each class, the silence after the question seemed to stretch impossibly long. Twenty or so students, suddenly hushed, as if a cleared throat or muffled cough would be met with an invitation to speak. We waited with tightened stomachs, wondering whether we spoke too quickly, too slowly, too softly. But a hand eventually found itself raised, and a question issued forth with thoughtfulness and engagement beyond what we had expected. With the question, the classroom shifted from monologue to dialogue, and we remembered the reason for our time here, both in Gelderland, and in the Netherlands in general: to foster dialogue in every interaction, and to connect despite barriers.

Speaking with the students at the end of the lesson, we felt this connection, and are grateful to Dorenweerd College for letting us into their lives, and to the Netherlands’ Fulbright commission for allowing us to forge such connections in a time of such uncertainty.

Aanvraag classroom visit program

  • We will send information about the School Visit to this email, so we can help you begin to coordinate the visit.
  • Example: ages 16-18
  • Example: Gymnasium, Primary school, MBO
  • This can be written in Dutch or English.